انواع دیپلم در ایران

چهار نوع دیپلم کلی در ایران وجود دارد:

1.نظام قدیم:

دیپلم های چهار ساله ای که قبل از سال 1379 فارغ التحصیل شده اند از دبیرستان یا هنرستان که تمامی آنها زیر نظر وزارت آموزش و پرورش مدرک گرفته اند

2.دیپلم نظری و پیش دانشگاهی:

در دیپلم نظام قدیم اگر یک دانشجو فقط یکی از درس های دوره چهار ساله دیپلم رو مردود میشد مجبور بود با مدرک سیکل به خدمت سربازی رفته یا وارد بازار کار شود.

برای بالاتر بردن سطح سواد عموم جامعه دیپلم نظری 3 ساله در رشته های ریاضی، انسانی و تجربی به وجود اومد و کسانی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه را داشتند برای ورود به کنکور سراسری سال آخر رو تحت نام پیش دانشگاهی در رشته های ریاضی انسانی تجربی زبان و هنر میگذروندن  

آموزش تعمیرات موبایل در تبریز

3.دیپلم فنی:

یکسری از رشته های پرکاربرد توی این طرح وجود نداشتند. مثل کشاورزی جوشکاری و ... که توی بازار به دانش فنی اونها نیاز بود اما در مدرسه تدریس نمی شد. این شد که هنرستان های فنی حرفه ای و کاردانش متولد شدند.

اونها رشته های مختلف پرکاربردی رو در دو سال هنرستان بعد از انتخاب رشته در پایان سال اول دبیرستان در مدارس(هنرستان فنی حرفه ای/ هنرستان کاردانش) بدون نیاز به پیش دانشگاهی ارائه میکردند و باعث شدند طیف وسیعی از دانش آموزان بجای ترک تحصیل با مدرک دیپلم در فن (رشته) مورد علاقه خودشون وارد بازار کار یا دانشگاه بشن.

ورود این دانش آموزان به دانشگاه بجای مقطع کارشناسی پیوسته فقط در مقطع کاردانی از طریق کنکور فنی مجاز میباشد.

4.دیپلم نظام جدید:

بعد از تفاوت های مختلف در نظام آموزشی بالاخره وزارت آموزش و پرورش در نظام تحصیلی 3-3 3-3 موفق به تشکیل یک نظام یکپارچه آموزشی برای تمامی دانش آموزان کشور شد تا تمامی کودکان با 12 سال تحصیل مدرک دیپلم دریافت کنند.

ارسال نظرات