ICDL چیست ؟

مقاله ای که در زیر مطالعه میکنید با عنوان آموزش icdl توسط مهندس س.حمزه ای (مربی سازمان فنی و حرفه ای ) گردآوری و ارائه شده است. ICDL

 ICDL چیست ؟

ICDL یا International Computer Driving License به معنای مهارت کار با کامپیوتر می باشد. ICDL یک استاندارد بین المللی در مهارت های کاربردی کامپیوتر است. این برنامه یک گواهینامه با کیفیت بالا و معتبر در سطح بین المللی است که توسط متخصصان دانشگاهی و بین المللی از سراسر جهان طراحی، ارزیابی و تأیید شده است. به این مهارت ها در داخل اروپا ECDL و در خارج اروپا ICDL گفته می شود. گواهینامه ICDL مدرکی معتبر و مورد تایید ۱۴۹ کشور جهان، سازمانهای بین المللی،ادارت و…. است. این استاندارد پس از گذراندن ۱۳۰ ساعت دوره آموزشی و ۷ مرحله آزمون با عنوان ICDL Core به کاربر داده خواهد شد.در حال حاضر ICDL به مدرک استانداردی تبدیل شده که در کشورهای غیراروپایی کاربرد دارد و برنامه درسی آن مشابه دروس ECDL است .بنیاد گواهینامه اروپایی راهبری کامپیوتر، برنامه درسی را تعیین کرده و آن را دائما به روز رسانی میکند تا اطمینان حاصل شود که دروس آن با دنیای کار و پیشرفتهای انجام شده در زمینه فناوری، هماهنگ است . میزان پذیرش ICDL در کشورها، به طور روز افزونی در حال رشد است و در حال حاضر بسیاری از افراد و شرکتها، این گواهینامه را معیاری برای سنجش مهارتهای کامپیوتری میدانند .سازمانهای حمایت کننده ازICDL ، در بخش وسیعی از صنعت و دانشگاه فعالیت میکنند .

علاوه بر آن، این گواهینامه مورد حمایت اتحادیه اروپاست که استانداردها و سطح کیفیت را در سراسر اروپا تضمین می کند مهارت های هفتگانه ICDL شامل موارد زیر است :

 (IT)آشنائی با مفاهیم پایه و اساسی فناوری اطلاعات (Windows ) آشنائی با شیوه استفاده از کامپیوتر ومدیریت فایلها (Word) شیوه به کارگیری نرم افزار واژه پرداز (Excel) شیوه کار با صفحه گسترده (Access) شیوه استفاده از نرم افزار پایگاه داده ها (Powerpoint) شیوه کار با نرم افزار ارائه مطلب (Internet) اطلاعات و ارتباطات ICDL برای کمک به کاربران شرکتی و خانگی طراحی شده است. ICDL نشانه کفایت در مهارتهای کامپیوتری است. بنابراین شرکتی که در نظر دارد به نیروی انسانی یا کارمندان خود آموزش دهد باید اطمینان حاصل کند، پولی که به این برنامه اختصاص داده است، به خوبی صرف می‌شود.

 هدف از اجراي ICDL چيست ؟

اين دوره ۴ هدف اصلي را دنبال مي كند كه عبارت است از : ۱- ارتقاي سطح توانائي افراد در IT . ۲- ارتقاي سطح كارائي در شركتها وموسسات . ۳- ايجاد توانائي كارفرمايان در سرمايه گذاري در بخش IT . ۴-تضمين استفاده بهينه از حداكثر مهارت و توانائي كارمندان در محيط كار. (IT) آشنائی با مفاهیم پایه و اساسی فناوری اطلاعات : آشنایی با IT در بیشتر کشورهای توسعه یافته و صاحب فناوری و در بعضی کشورهای در حال توسعه آموزش علوم کامپیوتری و فراگیری دانش IT -Information Technology جزو برنامه های اصلی مدارس ، دبیرستانها و دانشگاهها به شمار می آید . بنا به توصیه ی دفتر فناوری اطلاعات ریاست جمهوری در جهت توسعه فن آوری اطلاعات در کشور ، فعالیت همه جانبه ای را جهت ارائه آموزش موفق تدارک دیده است تا همگان را به منظور مشارکت در جامعه اطلاعاتی آماده نماید.

اينترنت چيست ؟

شبكه اي كه از لحاظ مقياس جغرافيايي در سطح جهان گسترش يافته است . اينترنت مخفف كلمات International Network به معناي شبكه جهاني مي باشد. شبكه چيست ؟ به مجموعه اي از اتصالات بين دو يا چند كامپيوتر و زباني( Protocol) كه اين كامپيوترها به كمك آن با يكديگر صحبت مي كنند شبكه مي گويند. وقتي كه ما دو يا چند كامپيوتر را به يكديگر متصل كنيم به گونه اي كه اين دو بتوانند با هم تبادل اطلاعات كنند در واقع يك شبكه ساخته ايم.

 اهداف شبكه :

 1- استفاده از منابع مشترك ( اطلاعات ، نرم افزارها و سخت افزارها) 2- به روز بودن اطلاعات 3- جلوگيري از افزونگي اطلاعات 4- تبادل سريعتر و دقيقتر اطلاعات تقسيم بندي شبكه ها از لحاظ مقياس جغرافيايي : LAN شبكه محلي : که مخفف Local Aria Network ميباشد ، شبکه اي است با سرعت بالا که به منظور برقراري ارتباط و مبادله داده ها بين کامپيوترها در يک محدوده جغرافيايي کوچک مثل يک اداره ، يک ساختمان و يا يک طبقه از يک برج طراحي شده است. WAN شبكه بندي وسيع : که مخفف Width Aria Network ميباشد ، جهت مبادله اطلاعات بين فواصل بسيار دور بکار ميرود. اين شبکه ناحيه جغرافيايي وسيعي مانند کل يک کشور و يا کل يک قاره را در بر ميگيرد. شبکه هاي WAN ممکن است از خطوط استيجاري شرکت مخابرات و يا ماهواره هاي مخابراتي جهت مبادله اطلاعات استفاده کنند. MAN شبکه شهري : که مخفف Metropolitan Aria Network ميباشد شبکه هاي متعددي را که در نواحي مختلف يک شهر بزرگ واقع شده اند ، به يکديگر متصل و مرتبط ميسازد. تجهيزات لازم براي شبكه كردن : 1- کارت شبکه ( NIC ) که مخفف Network Interface Card ميباشد. 2- رسانه انتقال که مخفف Transmission Medium ميباشد. 3- سيستم عامل شبکه NOS که مخفف Network Operating System ميباشد. انتخاب تكنولوژي براي شبكه : پيش از اينكه سخت افزار شبكه خود را خريداري كنيد درباره استانداردي كه ميخواهيد براي متصل كردن شبكه خود به كار بريد، تصميم گيري نماييد. كارتهاي رابط شبكه و كابلهايي كه انتخاب مي كنيد مي بايست از استاندارد انتخابي شما پشتيباني كند.عمدتاً از دو نوع استاندارد شبكه استفاده ميشود. Token Ring و اترنت.

 اترنت 

يك تكنولوژي مبتني بر مجادله و درگيري است بدين معنا كه هيچ كنترلي بر كامپيوترهاي انتقال دهنده اطلاعات در شبکه ندارند و زماني كه 2 كامپيوتر همزمان اقدام به ارسال اطلاعات از طريق كابلها ميكنند اين امر منجر به برخورد داده ها ميشود بنابـــراين اطلاعات پس از تاخير به مقصد ميرسند مجادله داده ها ميتواند سرعت يك شبكه شلوغ را كاهش دهد . استفاده از تكنولوژي اترنت ارزانتر از تكنولوژي Token Ring است .

ارسال نظرات