برنامه نویسی چیست؟

برنامه‌نویسی یک روش حل مسئله به کمک کامپیوتر است. فرض کنید که وارد بانک می‌شوید و کدملی خود را به متصدی بانک اعلام می‌کنید. متصدی به کمک تنها یک کد تمامی اطلاعات حساب بانکی شما را پیدا می‌کند. مشخصات شما، گردش‌های مالی، موجودی و ….

این امکان به کمک برنامه‌نویسی ایجاد شده است. سیستمی که برای بانک طراحی شده با دریافت کدملی شما، اطلاعات شما را از میان میلیون‌ها اطلاعات دیگر پیدا کرده و در قالب جداول نمایش می دهد.

در واقع یک تیم برنامه‌ نویسی این سیستم را به این صورت برنامه‌نویسی کرده‌اند. بنابراین می‌توان گفت برنامه‌نویسی یک علم است که به کمک آن می‌توان به کامپیوتر دستوراتی برای اجرا داد. دستورات را در قالب کدهایی به کامپیوتر می‌دهیم این اطلاعات و دستورات در مغز کامپیوتر (CPU) پردازش می‌شوند و خروجی کار به کاربر نمایش داده می‌شود.

جالب است بدانید کامپیوتر‌ها زبان‌ انسان‌ها را درک نمی‌کنند. آنها تمامی اطلاعات را به صورت اعداد صفر و یک می‌بینند! یک برنامه‌نویس به کمک یک زبان برنامه‌نویسی منظور خود را به یک نرم افزار منتقل می‌کند. این دستورات به کدهای ۰ و ۱ تبدیل می‌شوند و کامپیوتر آنها را درک کرده و پردازش می‌کند!

اگر بخواهیم این مفهوم را به جمع‌بندی شده تعریف کنیم بهتر است بگوییم برنامه‌نویسی علم حل مسئله به کمک کامپیوتر است.

کاربرد برنامه‌نویسی چیست؟

اگر می‌پرسید برنامه نویسی در کجا کاربرد دارد؟ بهتر است بگویم همه جا! امروزه تمامی سیستم‌هایی که اندکی هوشمند به نظر می‌رسند برنامه‌نویسی شده‌اند!

به گوشی موبایل خود نگاه کنید. برای تمام فعالیت‌هایی که این گوشی انجام می‌دهد (فرستادن پیام، گرفتن عکس، پخش ویدیو و…) برنامه‌ای نوشته شده است. تک تک نرم‌افزار‌هایی که در آن نصب کرده‌اید توسط برنامه نویس‌ها کدنویسی شده است.

حتی ماشین لباسشویی، یخچال‌های هوشمند هم دارای برنامه‌هایی هستند که از قبل طراحی شده‌اند. پس با در نظر گرفتن این نکات می توان متوجه شد که برنامه‌نویسی علمی است که در تمامی علوم و صنایع دیگر به کاربرده می‌شود.

پایتون چند منظوره و شی گرا است و برای توسعه وب سایت، تحلیل داده، نوشتن برنامه‌ی دسکتاپ و حتی در زمینه‌ی یادگیری ماشینی و علم داده نیز کاربرد دارد. پس پایتون صرفاً یک زبان برای توسعه وب نبوده و در زمینه‌های دسکتاپ هم کاربرد زیادی دارد. یادگیری این زبان بسیار ساده است و منابع یادگیری زیادی برای آن وجود دارد.

همچنین پایتون دارای کتابخانه‌های بسیار زیادی است که باعث می‌شود بسیاری از امکانات را با تعداد خطوط کمتری از کد پیاده سازی نمایید. این زبان برای کار با پایگاه داده‌های بزرگ نیز مناسب است. در موتور جستجوگر گوگل هم از این زبان استفاده شده است.

یکی از نکات منفی که در زبان پایتون دیده می‌شود کندتر بودن سرعت اجرای کدها نسبت به سایر زبان‌های برنامه نویسی مثل جاوا است. این کندی علل مختلفی دارد و از مهم‌ترین آنها می‌توان به مفسری بودن و پویایی ذاتی پایتون اشاره کرد

اگر از بازار کار این زبان می‌پرسید باید بدانید که این زبان در دنیا جز‌‌و ۱۰ زبان برتر بوده است. در ایران هم گرایش به سمت این زبان در سال‌های اخیر بیشتر شده است پس اگر اطلاعات خوبی در این زمینه کسب نمایید قطعاً به کسب در آمد هم می‌رسید.

ارسال نظرات