آشنایی با برق صنعتی

برق صنعتی چیست ؟

انرژی برق یکی مهم ترین و پرکاربردترین انرژی های مورد استفاده در دنیا به شمار می رود تا جایی که تصور زندگی بدون استفاده از این انرژِی ممکن نیست . عمده مصرف برق به دو دسته مصارف خانگی از برق خانگی یا همان برق تک فاز و مصارف صنعتی یا همان برق سه فاز تقسیم بندی می شود . در این مقاله جهت مخاطبان را با برق صنعتی یا برق سه فاز ویژگی ها ، کابرد ها و تفاوت های آن با برق خانگی یا همان برق تک فاز آشنا خواهیم کرد.

برق صنعتی یا همان برق سه فاز برقی است که به عنوان انرژی مولد مورد استفاده در صنایع و کارخانه ها قرار میگیرد . انشعاب های جداشده از تیر های برق انشعاباتی هستند که بوسیله سه عدد سیم فاز و یک سیم نول وارد ورودی برق اصلی ساختمان ها می شوند و انرژی برق منتقل شده بوسیله این سیم های  همان انرژی برق صنعتی یا سه فاز است اما با توجه به این که کلیه مصرف کننده های خانگی از برق خانگی یا تک فاز تغذیه می کنند به منظور انتقال انرژی برق تک فاز هر یک از این سه سیم به همراه یک سیم نول انرژی برق تک فاز را به قسمت های مختلف ساختمان منتقل می کنند و به این ترتیب انرژی برق سه فاز به صورت انرژی برق تک فاز در اختیار مصرف کننده خانگی قرار می گیرد . ولتاژ برق خانگی یا همان برق تک فاز 220ولت است .  برق مورد استفاده در صنعت برق صنعتی یا همان برق سه فاز است ، همان برقی که بواسطع سه سیم فاز ویک سیم نول از تیر برق منشعب می شود . ولتاژ برق صنعتی یا برق سه فاز  380 ولت می باشد .

سیم و کابل در برق صنعتی

سیم و کابل های مورد استفاده در برق صنعتی یا همان برق سه فاز از لحاظ سایز و ضخامت در مقایسه یا سیم و کابل های مورد استفاده در برق خانگی یا همان برق تک فاز بسیار ضخیم تر بوده  تا پاسخ گویی نیاز مصرف کننده های صنعتی با توان بالا باشد.

.

خطرات حوزه برق صنعتی

در حوزه برق صنعتی خطرات بسیار زیادی وجود دارد که کارشناسان و مهندسین برق صنعتی می بایست با رعایت کلیه قوانین و اصول ایمنی حوزه برق و استفاده از کلیه ابزارها و تجهیزات ایمنی این خطرات را به حداقل رسانیده . در ادامه به برخی از خطرات این حوزه اشاره خواهیم کرد .

 خطر حریق

عبور جریان برق در سیم ها و کلید و پریزها منجر به تولید حرارت می شود و حرارت ایجاد شده در سیم ها و کلید و پریز ها در مورد برق صنعتی بواسطه قدرت و جریان بالاتر آن منجر به تولید حرارت بیشتری می شود که در صورت عدم استفاده از تجهیزات مناسب و نظارت صحیح و اصولی بر روند سیم کشی و تجهیزات مورد استفاده ، عدم استفاده از تجهیزات استاندارد ، عدم تعویض به موقع سیم کشی ها ، عدم هماهنگی میان کلید و پریزهای مورد استفاده حرارت ایجاد شده می تواند منجر به بروز آتش سوزی شود .وقوع  حریق در محیط های صنعتی می تواند منجر به بروزو خسارات جانی و مالی جبران ناپذیری شود .

برق گرفتگی

برق گرفتگی یک دیگر از خطرات جدی و جبران ناپذیر در رشته برق صنعتی به شمار می رود . برق گرفتگی به منزله  اثر عبور جریان برق از بدن انسان است که می تواند اثرات سوء بسیار زیادی بر اندام های انسان برجای گذارد و در پاره ای موارد حتی می تواند منجر به مرگ  انسان نیز شود .  . همانطور که همه می دانند  دستورها و فرامین  برای حرکات عضلات بدن بوسیله جریانهای برقی بسیار ضعیف ازمغز و با استفاده از سلسله اعصاب به عضلات مخابره می‌شود. در صورتی که جریان های برق فشار قوی وارد بدن شوند و روی عصب های بدن انسان تاثیر بگذارند منجر به بروز حرکات ناگهانی و بسیار شدید عضلانی می‌گردد که اصطلاحا برق گرفتگی یا شوک نامیده می‌شود و ممکن است که کار آن قسمتها را به طور موقت یا دائم متوقف کند. بدیهی است که مختل شدن کار بعضی قسمتها نظیر مغز، قلب یا شش‌ها می‌تواند سریعاً سبب مرگ شود.

با در نظر گرفتن این مهم که بروز هر گونه خطا ، اشتبه و بی دقتی و کم توجهی در حوزه انرژی برق و به خصوص برق صنعتی می تواند منجر به بروز خسارات مالی و جانی جبران ناپذیری شوند از این رو کلیه افراد شاغل در حوزه برق صنعتی یا همان برق سه فاز می بایست افراد متخخص ، متبحر و متعهدی باشند که بواسطه تحصیل در رشته برق و یا بواسطه شرکت در دوره های آموزشی برق صنعتی در مراکز آموزشی معتبر و اخذ مدرک برق صنعتی  دانش ، تخصص ، توانایی ، مهارت و قابلیت های مورد نیاز برای  فعالیت در این حوزه حساس ، پر اهمیت و خطیر را کسب کرده باشند .

دوره های آموزشی برق صنعتی

 رشته برق صنعتی بواسطه کاربرد بسیار گسترده و اجتناب ناپذیر انرژی برق درابعاد مختلف زندگی و به خصوص در حوزه صنعت رشته ای بسیار پر کاربرد است و می توان ادعا کرد که تخصص برق صنعتی یکی از پر کاربردترین تخصص ها در بازار کار و به خصوص در حوزه صنعت به شمار می رود . استفاده از تخصص کارشناسان برق در کارخانه ها و مراکز صنعتی یکی از نیازهای غیر قابل اجتناب به شمار می رود . از این رو بازار کار مهندسان برق صنعتی و کارشناسان و متخصصان برق صنعتی از رونق خوبی برخوردار است ، همچنین مهندسان برق صنعتی بواسطه شغل حساس ، پر مسئولیت و خطیر خود از میزان حقوق و مزایای قابل توجهی نیز برخوردار می باشند .

با توجه به شرایط و بازار کاری مطلوب رشته برق صنعتی در  سال های اخیر تعداد متقاضیان و علاقه مندان شرکت در دوره های آموزشی برق صنعتی به شدت افزایش پیدا کرده است . با توجه به افزایش چشمگیر و قابل توجه متقاضیان رشته برق صنعتی در دانشگاه ها و با توجه به ظرفیت بسیار محدود دانشگاه ها برخی از مراکز آموزشی بسیار معتبر با کسب کلیه مدارک و مجوزهای مورد نیاز از سازمان ها و ارگان های ذیصلاح در راستای پاسخ گویی به نیازهای جامعه و متقاضیان اقدام به برگزاری دوره های آموزشی برق صنعتی با رعایت کلیه اصول ، قوانین و استانداردهای روز دنیا کرده اند .

یکی از معتبرترین مراکز آموزشی که با کسب کلیه مجوزهای لازم و در راستای پاسخ گویی به نیاز متقاضیان اقدام به برگزاری دوره های اموزشی برق صنعتی کرده است مرکز آموزش مجازی پارس است . مرکز آموزش مجازی پارس با ارائه دوره های آموزشی برق صنعتی به صورت مجازی و کاملا غیر حضوری شرایط شرکت در دوره های آموزشی برق صنعتی را برای متقاضیان با هر شرایط شغلی و تحصیلی فراهم کرده است . از این رو علاقه مندان با هر شرایط می توانند با صرف کمترین ، زمان ، انرژی و هزینه د راین دور های آموزشی شرکت کرده و  از مزایای دوره های آموزشی برق صنعتی بهره مند شوند .

لازم به ذکر است فراگیران با شرکت در دوره های آموزشی برق صنعتی مرکر آموزش مجازی پارس علاوه بر کسب دانش ، تخصص ، توانایی ، مهارت و قابلیت های مورد نیاز برای ورود به بازار کار برق صنعتی در پایان دوره موفق به دریافت مدرک برق صنعتی معتبر از این مرکز آموزشی نیز خواهند شد .

ارسال نظرات