ضمایر شخصی در زبان ترکی استانبولی

ضمایر شخصی در زبان ترکی استانبولی

ضمیر شخصی کلمه ای است که در جمله جانشین اسم خاص می‌شود: یا برای اینکه دوباره آن اسم تکرار نشود یا برای اینکه جمله کوتاه‌تر شود. در این جا  با کاربرد ضمایر و ساختار دستوری آن در زبان ترکی استانبولی آشنا خواهیم شد.

آموزشگاه علم و دانش تبریز مجری دوره های فنی حرفه‌ای، اقدام به برگزاری دوره های آموزشی ترکی استانبولی با ارائه مدرک معتبر بین المللی می نماید.

ضمیر فاعلی

ضمیر فاعلی کلمه‌ای است که جانشین اسم فاعل می‌شود. این ضمایر در فارسی دارای معادل هستند (من، تو، او، ما، شما، آنها). در جدول زیر با این ضمایر آشنا می‌شوید:

آموزشگاه فنی و حرفه ای در تبریز

نکته مهم

به دلیل اینکه در زبان ترکی جز زبان های التصاقی است، به انتهای افعال پسوند متصل می شود، فعل به تنهایی بازگوکننده شخص و مفرد و جمع بودن است و در بسیاری از موارد، به خصوص در مکالمات یا گفتار روزمره، ضمیر فاعلی در ابتدای جملات آورده نمی‌شود، مثلا:

Sen güzelsin = Güzelsin  (تو زیبایی)

توجه

در زبان ترکی، ضمیر احترام وجود دارد و به خاطر احترام هنگام خطاب به یک فرد از ضمیر siz به معنای شما استفاده می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر از دوره های آموزشی تعمیرات آسانسور، حسابداری، تعمیرات موبایل،ICDL، دیپلم رسمی، زبان انگلیسی، برنامه‌نویسی و فتوشاپ آموزشگاه علم و دانش تبریز لطفا کلیک کنید.

 

ضمیر مفعولی

ضمایر شخصی مفعولی جانشین مفعول جمله می‌شوند. در زبان فارسی این ضمایر معادلی ندارد و فارسی زبانان ضمیر مفعولی را با ترکیب حروف اضافه (معمولا “را” و “به”) با ضمیر می سازیم (به من، برای او …). در زبان ترکی، ضمیر مفعولی با اتصال پسوند مفعولی به ضمایر فاعلی ساخته می‌شود. یکی از پسوندهای مفعولی معنای را و یکی معنای به می‌دهد. در جدول زیر با این ضمایر آشنا می‌شوید:

آموزشگاه فنی و حرفه ای در تبریز

 

ضمایر در حالت مکانی

معادل فارسی این ضمایر در فارسی «نزد من، نزد تو، …» است. حرف اضافه نزد/پیش/دست در ترکی به صورت پسوند به انتهای ضمیر متصل می شود:

آموزشگاه فنی و حرفه ای در تبریز

ضمیر در حالت مفعول به

حرف اضافه «از» در زبان ترکی به صورت پسوند به ضمیر متصل می شود. این حالت در جملات مقایسه‌ای و مفعول به استفاده می‌شود:

 آموزشگاه فنی حرفه ای در تبریز

 برای ثبت نام در کلاس های آموزش زبان ترکی استانبولی آموزشگاه علم و دانش تبریز  از طریق سایت و یا شماره تلفن 041-33378031  با کارشناسان آموزشی ما تماس حاصل فرمایید.

 

ارسال نظرات