آشنایی با اکوتوریسم (بوم گردشگری)

 آشنایی با اکوتوریسم (بوم گردشگری)

        اکوتوریسم یا به عبارت دیگر بوم گردشگری یا طبیعت گردی , نوعی  از گردشگری در جوامع مختلف است که گردشگران در آن به مناطق بکر و دست نخورده وغیرمسکونی جهان سفر میکنند تا با عوارض طبیعی , گونه های گیاهی و جانوری آشنا و از آنها بازدید نمایند. البته هدف اکوتوریسم صرفا دیدار این مناطق و عناصر نمی باشد ؛ بلکه رساندن نفع به جوامع محلی و بومی آن منطقه و آموزش محیط زیست و جنبه های نگهداری و کمک به باروری بیشتر آن منطقه از اهداف اصلی این رشته مربوط به محیط زیست می باشد.

خیلی از کشورها بخش بزرگی از درآمد ناخالص ملی خود را از سهم این نوع گردشگری برداشت می کنند. برگزاری تورهای داخلی متعدد برای شهروندان داخلی کشور و آوردن مسافران از خارج از کشور به داخل کشور و گذاشتن تورهای جذاب برای آنها از این گونه امور می باشد. 

آموزشگاه علم و دانش تبریز مجری دوره های فنی حرفه‌ای، اقدام به برگزاری دوره های آموزشی گردشگری با ارائه مدرک معتبر بین المللی می نماید.

 انجمن بین‌المللی اکوتوریسم یا TIES در تعریف اکوتوریسم می‌ نویسد : "بوم گردشگری" سفری مسئولانه به مناطق طبیعی هست که در آن محیط زیست حفظ و بر رفاه مردم محلی تأکید می شود.

 بوم گردشگری در حقیقت یک نوع مسافرت هست که برای مطالعه،تحسین،ستایش ولذت بردن از سیمای طبیعت ومشاهده گیاهان وجانوران وآشنایی با ویژگی‌های فرهنگی جوامع محلی مختلف در گذشته و حال انجام می شود.

از نظر دانشمندان، مفهوم و پایه بوم گردشگری در واکنش به رویه‌های نامناسب و منفی توسعه نوع بشر و نادیده گرفته شدن ملاحظات و حقوق زیست‌محیطی ،تشکیل شده است و سابقه تعریف و شکل گیری آن به اواخر دهه ۶۰، یعنی زمانی که کارشناسان و دوستداران زمین نسبت به بهره برداری و برداشت بی‌رویه از منابع طبیعی کره زمین نگران بودند، بر می‌ گردد.

 

ویژگی های اکوتوریسم (بوم گردشگری):

-رفتار مسئولیت پذیرانه بازدیدکننده در عین تخریب کمتر روی محیط زیست

-حساسیت و قدردانی نسبت به فرهنگ های محلی و تنوع زیستی بومی

-پشتیبانی از تلاش های حفاظت محلی

-مزایای پایدار برای جوامع محلی

-مشارکت محلی در تصمیم گیری ها

-اجزای آموزشی برای مسافران و جوامع محلی

برای کسب اطلاعات بیشتر از دوره های آموزشی تعمیرات آسانسور، حسابداری، تعمیرات موبایل،ICDL، دیپلم رسمی، برنامه‌نویسی و فتوشاپ آموزشگاه علم و دانش تبریز لطفا کلیک کنید.

 

انواع طبیعت‌گردی:

 

-گردش آبی وساحلی

-کوهنوردی 

-غارنوردی

-بیابان‌گردی 

-دامنه‌نوردی 

-مردم‌شناسی

-طبیعت درمانی

با اینکه "زمین گردشگری" نوع مستقلی از صنعت گردشگری می باشد و زیر شاخه "بوم گردشگری" طبقه بندی نمی شود اما در مواردی جاذبه‌ها و مبانی "بوم‌گردشگری" با "زمین‌گردشگری" در تداخلند ولی در فعالیتهای اکوتوریسمی ، آموزش همگانی زمین‌شناسی و ژئومورفولوژی مورد تاکید نیستند واز این رو توجه خاصی به طبیعت زنده یعنی حیوانات و گیاهان و جاذبه‌های مربوط به آن وجود دارد.

 در بیست سال اخیر با توجه به رشد فرهنگی انسان ها صنعت اکوتوریسم رشد فزاینده ای داشته ، تا جاییکه سازمان ملل متحد سال ۲۰۰۲ میلادی را به عنوان سال بین‌المللی اکوتوریسم اعلام نمود.

به علت ارزان بودن این گونه تورها می توان به سرعت آن ها را تعمیم داد و تورهای داخلی ارزان قیمت را در این رسته از تورها برگزار کرد. در حقیقت می توان گفت در بین انواع داخلی ,قیمت تورهای داخلی اکوتوریسم از همه کمتر است.

 برای ثبت نام در کلاس های آموزش گردشگری آموزشگاه علم و دانش تبریز  از طریق سایت و یا شماره تلفن 041-33378031  با کارشناسان آموزشی ما تماس حاصل فرمایید.

 

منبع:

http://www.hourgasht.ir/articles/details/

ارسال نظرات