همه چی در مورد نرم افزار Catia

CATIA

همه آن چیزی که باید در مورد این نرم افزار بدانید:

 

 

امروزه انواع مختلفی از نرم افزارهای مدل سازی سه بعدی برای انواع مختلف کاربران بسته به نیاز آنها از مبتدی تا حرفه ای وجود دارد. نرم افزار Catia ( نرم افزار طراحی سه بعدی به کمک کامپیوتر) یک راه حل کامل چند پلتفرمی برای طراحی، ساخت، مهندسی  و PLM به کمک کامپیوتر است. این نرم افزار که توسط شرکت Dassault Systemes به بازار عرضه شده است، برای ایجاد جامدات، سطوح، مجموعه ها، نقشه ها، ساخت و تجزیه و تحلیل کاربرد دارد. مانند Solidworks، این برنامه دارای مدل‌سازی پارامتریک قدرتمند و ابزارهای رندر فوتورئالیستی (مانند محیط واقعی) است. با این حال، Catia عملکرد پیشرفته تری را نسبت به بقیه نرم افزار های طراحی صنعتی  برای سطوح و ماژول ها در صنایع مختلف ارائه می دهد.

Catia در دهه 1970، در ابتدا برای نیازهای داخلی تیم های Dassault Systemes ، به ویژه برای توسعه هواپیماهای جنگنده Mirage توسعه یافت. بعدها از این برنامه برای وسایل حمل و نقل دیگر در صنایع مختلف مانند هوافضا، خودروسازی یا دریایی استفاده کردند. از زمان ایجاد تا به امروز شرکت Dassault Systemes  به نوآوری و بهبود عملکردهای نرم‌افزار ادامه داده‌  است تا  جایی که به جدیدترین نسخه  CATIA P3 V5 رسیده‌اند که بدون شک یکی از پرکاربردترین نرم افزارهای CAD در بسیاری از صنایع از جمله تولید مواد افزودنی است.

همانطور که گفته شد، این نرم افزار در ابتدا برای استفاده در صنعت هوافضا توسعه داده شد، به همین دلیل است که ابزار پیشرفته ای محسوب می شود که قبل از هر چیز توسط مهندسان و طراحان صنایع خودروسازی و هوافضا مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین می‌توانند از این نرم افزار برای توسعه مدل‌های معماری استفاده کنند، مانند  موزه گوگنهایم در بیلبائو، که پیچیدگی زیادی در شکل خود دارد.

نرم افزار چه ویژگی هایی دارد؟

 این نرم افزار دارای حدود ۱۰۰ محیط عمومی و تخصصی است که هر کدام در حوزه مشخصی از صنایع مانند خودروسازی،هوافضا،کشتی سازی،قالب سازی و… کاربرد دارند. از جمله محیط های عمومی این نرم افزار که پیش نیاز یادگیری محیط های تخصصی هستند می توان محیط Sketcher(محیط نقشه کشی دو بعدی) ، Part Design  (محیط طراحی قطعه)،  Assembly Design(محیط مونتاژ قطعات) ، Drafting(محیط ایجاد نقشه های دو بعدی) ، Generative Shape Design(طراحی سطوح پیشرفته) را نام برد.

همچنین بعضی از محیط های تخصصی کتیا شاملDigitized Shape  Quick Surface Reconstruction (مهندسی معکوس صنعتی)، Mold tooling Design (طراحی قالب های تزریق پلاستیک) ، )Machining ماشینکاری و ساخت و تولید)، )Digital Mockup شبیه سازی حرکتی مکانیزم ها) هستند.

در ایران شرکت های فراوانی از جمله گروههای زیرمجموعه شرکت بزرگ مپنا، خودروسازی های سایپا، ایرانخودرو، بهمن خودرو،توربین سازان خاورمیانه،توربوتک،ماشین سازی ، پیستون سازی و… هستند که از این نرم افزار استفاده می کنند بدلیل فراگیر بودن استفاده از این نرم افزار در صنایع داخلی در ادامه هر یک از حوزه های کاربردی این نرم افزار را به اختصار معرفی می کنیم:

  1. محیط های اسکچر (Sketcher) طراحی سه بعدی (Part Design) مونتاژ (Assembly) و نقشه (Drafting)  : در این محیط ها کلیه فرایندهای طراحی از دو بعدی تا طراحی سه بعدی و مدلسازی قطعات و مونتاژ آنها بر روی هم و همچنین تهیه نقشه های ساخت و تولید قطعات انجام می شود.
  2. محیط های سطح سازی (Generative Shape Design) و مهندسی معکوس Digitized Shape Editor) و (Quick Surface: در این محیط ها ابزارهای توانمندی برای طراحی سطوح قطعات پیچیده و همچنین کار کردن بر روی فایل های ابرنقاط قطعات صنعتی موجود است.شما با استفاده از این محیط ها می توانید طیف گسترده ای از قطعات ساده تا پیچیده را طراحی و مهندسی معکوس کنید.
  3. محیط های طراحی قالب (Mold tooling) و (Core and Cavity) : در این محیط ها سطوح جدایش، کفه های قالب های صنعتی به همراه جزییات آنها نظیر راهگاهها،مکانیزم های پران و تزریق قالبهای تزریق پلاستیک براحتی قابل طراحی است.این محیط ها از محیط های کاربردی و صنعتی کتیا هستند که در دوره های تخصصی قالبسازی با کتیا آموزش داده می شوند.
  4. محیط های ماشینکاری (Machining) : در این محیط ها کلیه فرایندهای ساخت و تولید قطعات قابل شبیه سازی و انجام است.کاربران با تسلط بر این محیط ها از تراشکاری گرفته تا فرزکاری چندمحور می توانند جی کد عملیاتی ساخت قطعات مختلف را استخراج کنند و شبیه سازی های مختلف اعم از عملیات تراش و دستگاه در حال تولید و… را انجام دهند.

در این نرم افزار در کنار محیط های بیان شده در بالا محیط های فراوانی برای فعالیت های مختلف دیگر اعم از طراحی صنعتی مفهومی، طراحی مجموعه های ورقکاری شده،جوشکاری،طراحی سیستم های سازه ساختمانی، لوله کشی های نفتی و ساختمانی،شبیه سازی ارگونومی و… موجود است که از حوصله این متن خارج است.

 

 

ارسال نظرات